مخزن استیل

مخزن استیل چیست؟

از آنجایی که خطر خوردگی و خطر میکروارگانیسم‌ها در مخازن ذخیره سازی معمولی یا بویلرها بسیار بیشتر است، مخازن ضد زنگ در کاربردهای غذایی ترجیح داده می‌شوند. این نوع مخازن گزینه شماره یک برای ایجاد شرایط بهداشتی بیشتر در عملیات پاستوریزه و مناطق نگهداری مواد غذایی است.

از مخازن ضد زنگ بیشتر در صنایع غذایی، تاسیسات صنعتی، هتل‌ها برای تهیه آب خانگی و آشامیدنی استفاده می‌شود. قبل از ساخت مخزن ضد زنگ، برخی از شرایط طراحی باید تعیین شوند. شرایطی که قبل از تولید باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است.

برخی از سیالات در دماهای مختلف خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل، هنگام انتخاب مواد مورد نیاز برای مخزن آب ضد زنگ، مقدار دمای سیال مورد استفاده باید مشخص باشد. ضخامت دیواره مخازن نیز باید با توجه به فشار کاری و حجم مخزن تعیین شود.

مهمترین مسئله در تولید مخزن استیل این است که فرآیند جوشکاری کامل باشد. عیوب اصلی در جوش‌ها ترک‌های مویرگی و زیر بریدگی است. از آنجایی که ترک‌های کوچک روی مویی که ایجاد می‌شوند با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، تمام جوش‌ها باید با اشعه ایکس بررسی شوند. ترک‌های احتمالی مویرگی در دیگ بخار که بدون این کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند با فشار زیاد در مخزن و خستگی مواد در طول زمان مشکلات زیادی ایجاد کند. به همین دلیل، همکاری با جوشکاران مجرب و دارای گواهینامه برای جوشکاری دیگ ضد زنگ بسیار مهم است.

 

 

مخزن استیل مزایای متعددی را ارائه می‌دهندبهداشتی:

ویژگی‌های بهداشتی فولاد ضد زنگ آن را به انتخاب بهتری نسبت به مخازن آب بتنی برای ذخیره آب آشامیدنی تبدیل می‌کند. فولاد ضد زنگ به دلیل پایداری غیرفعال در آب بی اثر است. مواد آن بدون خطرات واکنش‌های شیمیایی است. مخازن ساخته شده از فولاد ضد زنگ نیاز به نگهداری کمتری دارند.

حفاظت در برابر خوردگی:

هیچ مقایسه ای بین مخازن استیل ضد زنگ و مخازن بتنی، پلاستیکی یا فولاد کربنی در مورد دوام وجود ندارد.در صنعت ذخیره سازی آب، فولاد ضد زنگ مفید است زیرا در برابر اکسیداسیون مقاوم است. در مورد مخزن فولاد ، داخلی یا خارجی بودن آنها فرقی نمی کند. این مخازن ظرفیت بالایی برای جذب گرما دارند. مخازن بتنی مقاومت کمتری نسبت به مخزن فولاد  ضد زنگ دارند.

دوام و طول عمر:

در مخازن آب از جنس استنلس استیل، چه با آب آلوده یا تصفیه شده پر شده باشند، مقاومت زیادی در برابر حفره، خوردگی شکاف و سایش وجود دارد. دما و فشار روی چقرمگی مواد تاثیری ندارد. علاوه بر اینکه در برابر حرارت مقاوم است، در برابر تشعشع نیز مقاوم است. جدا از یخ نگرفتن، زنگ زدگی یا ترک خوردن، مخزن فولاد  ضد زنگ خطری ندارند. وزن مخازن ساخته شده از مخزن فولاد  حدود 30 برابر کمتر از مخازن ساخته شده از بتنی است.

مقرون به صرفه:

مخازن استنلس استیل برای تمیز کردن ساده، بهداشتی و نگهداری مقرون به صرفه هستند.خواص فیزیکی و شیمیایی آنها باعث برتری آنها نسبت به سایر مخازن شده است. علاوه بر وسایل نگهداری بهداشتی، ظروف استیل ضد زنگ، روشی ایمن و بهداشتی برای نگهداری آنها ارائه می‌کنند. این مخازن نه تنها بادوام هستند، بلکه به طور غیرقابل انکاری بهداشتی نیز هستند. همیشه مهم است که از مصرف محصولات تمیز و بهداشتی، چه آب، چه غذا یا هر محصول دیگری اطمینان حاصل کنید. مدت زمان نصب فقط یک سوم مخازن بتنی است. این مخازن به دلیل طول عمر بسیار طولانی تر، قیمت کمتری دارند.

همانطور که در بالا ذکر شد، مخازن استیل ضد زنگ دارای تعدادی مزیت هستند که باعث محبوبیت فوق العاده آنها شده است. هنگامی که این مزایا را درک کردید، باید یک تامین کننده شناخته شده را برای خرید مخزن خود انتخاب کنید.

 

 

چرا باید از مخازن آب فولادی ضد زنگ به جای مخازن آب پلاستیکی استفاده کنیم؟

مخزن استنلس آب از بسیاری جهات بهتر از معادل‌های پلاستیکی خود عمل می‌کند، حتی اگر هر دو نوع مخزن امروزه در ترند هستند. بحث در مورد آنها در زیر آمده است.

  1. مخزن فولاد ذخیره آب ایمن و بهداشتی را تضمین می‌کنند زیرا جلبک‌ها نمی توانند در داخل آنها رشد کنند.
  2. مخازن ساخته شده از فولاد ضد زنگ بیشتر از مخازن ساخته شده از پلاستیک عمر می‌کنند. آنها در برابر آتش، ضربه و خوردگی مقاوم هستند.
  3. مخازن آب از جنس استنلس استیل به نگهداری کمتری نسبت به ظروف ذخیره سازی پلاستیکی نیاز دارند.
  4. مخزن فولاد  با روکش‌ها یا روکش‌های تخصصی ساخته شده اند تا هنگام استفاده در محیط‌های خورنده مقاومت خود را در برابر زنگ زدگی افزایش دهند.
  5. ساخت مخزن پلاستیکی هرگز به اندازه مخزن آب از جنس استنلس استیل نیست.

 

 

ویژگی‌های مخازن ذخیره آب فولادی

بتن، فولاد و پلی اتیلن چند ماده ای هستند که برای ساخت مخازن ذخیره آب استفاده می‌شوند. هر کدام مزایای خود را دارند. در مقایسه با سایر مخازن ذخیره آب، مخازن ذخیره آب از جنس استنلس استیل برتر هستند. چرا؟

  1. فولاد ضد زنگ دوام بیشتری نسبت به بتن، پلاستیک و غیره دارد. این ماده سخت در برابر اکسیداسیون توسط آب و بیوسیدها مقاوم است.
  2. در برابر خوردگی، سایش و پارگی و کاویتاسیون مقاومت می‌کند.
  3. مخازن ذخیره آب ساخته شده از فولاد ضد زنگ بهداشتی هستند. فولاد ضد زنگ دارای پایداری غیرفعال - سفت بالایی است و آن را در آب بی اثر می‌کند.
  4. مخازن ذخیره آب فولادی صنعتی کاربردهای فراوانی در ذخیره سازی آب گرم، ذخیره شیر، مخزن اختلاط شیمیایی، ذخیره آب دیالیز در بیمارستان ها، مخازن ایمنی آتش نشانی و ... دارند.

 

 

طراحی مخزن استیل

مخزن فولاد  به عنوان مخازن ساخته شده از صفحات فولادی تعریف می‌شوند. مخزن فولاد  یا روی زمین قرار می‌گیرند یا بر روی برج‌ها قرار می‌گیرند. هنگامی که مخزن فولاد  بر روی زمین قرار می‌گیرند، آن‌ها بر روی فونداسیون بتنی سیمانی یا بر روی پایه گریلاژ فولادی پشتیبانی می‌شوند. این مخزن فولاد  با سطح استوانه ای عمودی و کف صاف و تکیه بر روی زمین به مخازن روکار معروف هستند هنگامی که مخزن فولاد  بر روی برج‌ها یا صحنه سازی قرار می‌گیرند، مخزن فولاد به عنوان مخزن فولاد  مرتفع شناخته می‌شوند.مخزن فولاد به منظور تامین هد فشار لازم بر روی برج‌ها قرار می‌گیرند. مخزن فولاد  مرتفع عموماً در ارتباط با ایستگاه‌های پمپاژ استفاده می‌شوند. مخزن فولاد  برای ذخیره و تامین آب و سایر مایعات مانند نفت، گازوئیل و نفت سفید استفاده می‌شود.

مخزن فولاد  منطبق بر آیین نامه عمل برای استفاده از فولاد در مخازن آب ثقلی IS: 805-1981 طراحی شده اند.

حداقل ضخامت صفحات فولادی مخازن به استثنای سقف باید 6 میلی متر باشد. در صورتی که آب مخزن حاوی نمک هایی به ضخامت فولاد است

صفحات باید 1.5 میلی متر ضخیم تر از مقدار محاسبه شده باشند.

 

انواع مخزن استیل: 

مخزن فولاد مستطیل شکل

مخزن فولاد  مستطیلی شکل در شکل نشان داده شده است. مخزن فولاد  مستطیلی از صفحات فولادی با کف صاف ساخته شده اند. عرض صفحات فولادی معمولاً 1.20 متر، 1.25 متر و 1.30 متر بسته به در دسترس بودن صفحات است. ضخامت صفحات فولادی نباید کمتر از 6 میلی متر باشد. صفحات پایینی در جهت عرضی ارائه می‌شوند. این صفحات در انتها چرخانده می‌شوند. این صفحات و بخش‌های سه راهی در قسمت داخلی برای پوشاندن در نظر گرفته شده‌اند تا یک اتصال لب به لب با صفحات جانبی مخازن ایجاد کنند.

 

 

مخزن فولاد دایره ای مرتفع

 مخزن استیل دایره ای مرتفع در شکل نشان داده شده است. مخزن فولاد  دایره ای شکل با ته نیمکره، سگمنتال و مخروطی ساخته شده اند. ته نیمکره، سگمنتال یا بیضوی معمولا استفاده می‌شود. پایین مخروطی شکل است به ندرت استفاده می‌شود. ایجاد اتصال رضایت بخش کف مخروطی با تیر دایره ای دشوار است. مخازن ته مخروطی شکل در راه آهن استفاده می‌شود. برای مخازن کوچک، با کف نیمکره، نسبت ارتفاع پوسته استوانه ای به قطر تقریباً I: 1 است. این نسبت برای مخازن با ظرفیت بیش از 450000 لیتر l1/4: 1 است. برای مخازن پایین بیضوی، این نسبت 0'6: I برای مخازن با ظرفیت کمتر از 675000 لیتر و 0.5: I برای مخازن با ظرفیت 6،75،()()() لیتر و بیشتر است. برای مخازن ته نیمکره ای، افت نظری کف از خط فنر نصف قطر مخزن است

 

 

مخزن فولاد فشرده

مخزن فولاد فشرده به دلیل سهولت در نصب، سهولت در حمل و نقل، ساخت استاندارد، سهولت در برچیدن و نصب مجدد تا حد زیادی مورد استفاده قرار گرفته اند. تنش‌های مجاز که در IS 800-1984 آورده شده است، تنش‌های اساسی در نظر گرفته می‌شوند.

 

 

نتیجه گیری

فولاد ضد زنگ بیشترین فلز مورد نیاز برای استفاده تجاری و صنعتی است. اکثر مخازن ذخیره آب از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و در گریدهای 304L و 316L موجود می‌باشند.فولاد ضد زنگ رطوبت را از جو جذب نمی کند زیرا خورنده نیست. در نتیجه به مرور زمان زنگ نمی زند. به دلیل خاصیت مقاومت در برابر خوردگی، این گرید از فولاد ضد زنگ برای تاسیسات فرآوری مواد غذایی مناسب است.

 


لینک منبع