کی‌روش: در ایران رونالدوهای زیادی داریم

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران در گفت و گویی اختصاصی با سایت فیفا در مورد چالش های جدید پیش روی تیمش صحبت کرد.

 

کی روش

 

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران در حال آماده شدن برای حضور در دومین جام جهانی متوالی برای اولین بار در تاریخ خود است و همانند جام 2014، باز هم کارلوس کی روش هدایت ایران را بر عهده خواهد داشت. این سرمربی پرتغالی در حال حاضر در سوچی و در کارگاه آموزشی مربوط به جام جهانی حضور دارد.


کی روش در این خصوص گفت: برای ما مهم است که اطلاعات دقیقی در مورد جنبه های تکنیکی مختلف جام جهانی داشته باشیم.


بعد از 8 سال غیبت در جام جهانی، ایران 4 سال قبل موفق به راهیابی به این تورنمنت شده و این دوره نیز به عنوان اولین تیم آسیایی بعد از سپری کردن موفقیت آمیز مرحله گروهی راهی جام جهانی شد.


حالا سرمربی تیم ملی ایران در گفت و گویی اختصاصی با سایت فیفا در مورد چالش های جدید پیش روی تیمش و امتحان دشوار آنها در گروه دوم، برابر هموطنان کی روش که خود او در سال 2010 هدایت آنها را بر عهده داشت صحبت کرده است.


-هدف تیم ملی ایران در روسیه چیست؟ ایران برای دومین بار متوالی راهی جام جهانی شده و این به منزله فشار بیشتر روی این تیم خواهد بود.


کی روش: با توجه به تجربه حضور در برزیل در سال 2014 و بازیکنان زیادی که در اروپا شاغل هستند، ما تیمی قابل رقابت تر و محکم تر شده ایم. بازی کردن در آسیا مانند حضور در رقابت های اروپایی نیست و ایران تبدیل به تیم بهتری شده است.


ما بهترین تیم آسیا در رده بندی فیفا بوده و شکستی در مرحله مقدماتی نداشتیم و تنها 2 گل دریافت کردیم. پس ایران با رویایی روشن در ذهن خود راهی روسیه خواهد شد.


-این رویا چیست؟


کی روش: ما می خواهیم به دور دوم صعود کنیم اما بدیهی است که این کار بسیار دشوار خواهد بود. همه قبول دارند که ما در سخت ترین گروه در جام جهانی قرار داریم و باید برابر 2 مدعی قهرمانی یعنی اسپانیا و پرتغال بازی کنیم. اما وظیفه ما این است که پیشرفت گذشته را ادامه داده و نه تنها در سال 2018، بلکه در مسابقات آتی آسیایی و دور بعدی جام جهانی این روند را استمرار بخشیم. هدف ما صعود به مرحله بعد است گرچه برای تحقق یافتن این هدف ما نیاز آماده سازی مناسب داریم.


-آیا رویارویی با پرتغال برای شما عجیب نیست؟


کی روش: به عنوان مربی پرتغالی، من فکر می کنم که بازی برابر پرتغال یک فرصت و یک لحظه ویژه برای من و بازیکنانم است. البته بازی مقابل اسپانیا و مراکش نیز هیجان انگیز است و ما در گروه جذابی در جام جهانی قرار داریم.


منظور شما از لحظات خاص، حضور کریستیانو رونالدو در ترکیب تیم مقابل است؟


همیشه رویارویی با بازیکنان بزرگ جذاب است. رونالدو بهترین بازیکن جهان است اما زمانی که مسابقه شروع شود، هر 2 تیم در تلاش برای پیروزی خواهند بود و فوتبال تصمیم خواهد گرفت که چه تیمی برنده شده و نمایش بهتری در زمین مسابقه ارائه داده است.


-چه خاطراتی از کریستیانو دارید؟ مسیر شما بارها تغییر پیدا کرد.


کی روش: خاطرات خصوصا در پروژه های مشترک مانند دوران حضور در تیم ملی یا منچستریونایتد همیشه در اذهان باقی خواهند ماند. آن اتفاقات و جام جهانی آفریقای جنوبی مربوط به سالها پیش بود. حالا زمانه عوض شده و من رونالدوهای زیادی را کنار خودم می بینم.


بازیکنانی مانند جهانبخش، گوچی، علی کریمی و ... حالا رونالدوهایی هستند که من باید از آنها مراقبت کرده و توجه خودم را برای کسب موفقیت با آنها جمع کنم.


شما در سال 2014 در مقابل ستاره بزرگ دیگری مانند لیونل مسی بازی کردید و می دانید که چگونه ستاره های بزرگ با توانایی هایشان قادر به مجازات رقبا هستند ....


کی روش: من همیشه گفته ام که مسی بازیکن فوق العاده و فرا زمینی است زیرا اگر او یک انسان عادی بود خالق چنین معجزه ای برابر ایران در جام جهانی نبود.


من هیچگاه به شکست علاقه نداشته ام اما نگاهی منفی نسبت به آن مسابقه ندارم. این اتفاق زمانی رخ می دهد که لحظه ای جادویی در فوتبال خلق شود و به همین دلیل فوتبال ورزشی سرزنده بوده که تماشاگران زیادی دارد و آن لحظه توسط بازیکنی خلق شد که به نظر من تا زمانی که ثابت نشد انسان است، نباید مجوز بازی کردن او از سوی فیفا صادر شود.


سوال آخر در این خصوص است که چقدر روی بازیکنان شاغل در روسیه مانند سردار، عزت اللهی و میلاد محمدی حساب کرده اید؟


کی روش: بدون شک این موضوع برای من مهم است و این بخشی از روند توسعه بازیکنان ایرانی است. در سال 2011، ما تنها یک بازیکن در اسپانیا داشتیم، اما در حال حاضر نزدیک به 60 درصد از ترکیب اصلی در اروپا شاغل بوده و 3 نفر در لیگ روسیه حضور دارند. این امر برای تیم بسیار مهم است زیرا باعث بنای دانش و ارتباط بیشتری با روسیه بوده و این نیز یکی از راه های تشخیص اینکه فوتبال ایران چقدر طی 8 سال گذشته پیشرفت کرده، خواهد بود.


لینک منبع