پاسخ به سوالات رایج درباره بی بی چک و نحوه استفاده از آن

 

بی بی چک, نحوه استفاده از بی بی چک, طرز استفاده از بی بی چک

 انواع مختلفی از بی بی چک ها وجود دارد

 

پاسخ به سوالات رایج درباره بی بی چک
استفاده از تست بارداری خانگی که با نام بی بی چک در بین خانم ها مطرح می شود، ممکن است کمی عصبی کننده باشد، به ویژه اگر از نتیجه به دست آمده مطمئن نیستید. در این مطلب به رایج ترین سوالات مربوط به بی بی چک، از جمله زمان استفاده از بی بی چک و چگونگی استفاده از آن و سایر سوالات در این زمینه پاسخ داده می شود.


بی بی چک چه زمانی جواب می دهد؟
بسیاری از بی بی چک ها یا تست های بارداری خانگی ادعا می کنند که می توانند نتیجه دقیق را در اولین روز به تعویق افتادن پریود نشان دهند. به هرحال نتایج دقیق تر را تا یک هفته بعد از به تعویق افتادن پریود از بی بی چک دریافت می کنید، بنابراین بهتر است که تا یک هفته صبر کنید.


چرا برای دریافت نتیجه دقیق بی بی چک باید یک هفته منتظر ماند؟
مدت کوتاهی بعد از اینکه تخمک بارور شده به دیواره داخلی رحم متصل می شود، جفت تشکیل شده و هورمون  گنادوتروپین جفتی انسان  human chorionic gonadotropin یا HCG تولید می شود. این هورمون وارد جریان خون و ادرار می شود. در اوایل بارداری غلظت هورمون HCG به سرعت افزایش پیدا می کند – هر دو تا سه روز دو برابر می شود. هر چه زودتر از بی بی چک استفاده کنید، کشف هورمون HCG سخت تر خواهد بود.


به یاد داشته باشید که زمان دقیق تخمک گذاری در بین زنان متفاوت خواهد بود یا حتی در یک خانم از ماهی به ماه دیگر فرق می کند و تخمک بارور شده می تواند در زمان های مختلف در رحم جایگذاری شود. این مسئله بر روی زمان شروع تولید هورمون HCG و قابل کشف شدن آن تاثیر می گذارد.


اگر تایید فوری بارداری برای تان مهم است، بسته به مدت زمان بارداری یا به تعویق افتادن پریود، پزشک سونوگرافی، تکرار تست ادرار یا انجام آزمایش خون را توصیه می کند.

 

بی بی چک, نحوه استفاده از بی بی چک, طرز استفاده از بی بی چک

برخی از بی بی چک ها می توانند با میزان کم HCG هم نتیجه درستی را ارائه کنند


چند نوع بی بی چک وجود دارد؟
در بی بی چک ها از ادرار خانم استفاده می شود، به این شکل که نوار مورد نظر وارد ادرار جمع آوری شده می شود یا چند قطره ادرار روی نوار ریخته می شود و پس از آن با رنگی شدن نوار – اغلب به شکل یک علامت مثبت یا منفی یا با یک خط یا دو خط رنگی و یا حتی لغت pregnant یا not pregnant روی نوار – نتیجه مشخص می شود.


با این حال بعضی از بی بی چک ها خیلی حساس تر هستند. به عبارت دیگر برخی از بی بی چک ها می توانند با میزان کم HCG هم نتیجه درستی را ارائه کنند. به یاد داشته باشید که همیشه تاریخ انقضای بی بی چک ها را بررسی کنید و طرز استفاده از آن را به درستی و با دقت بخوانید.


آیا بی بی چک دقیق است؟
اکثر تست های خانگی یا بی بی چک ها ادعا می کنند که تا 99 درصد نتیجه درست را نشان می دهند. به هرحال بررسی ها نشان داده اند که بسیاری از بی بی چک ها به اندازه کافی حساس نیستند تا بتوانند هورمون HCG را در ادرار خانمی که به تازگی پریودش به تعویق افتاده تشخیص دهند. برای دریافت دقیق ترین و قابل اعتمادترین نتیجه بهتر است تا یک هفته بعد از به تعویق افتادن پریود صبر کنید.


آیا داروها بر روی نتایج بی بی چک ها تاثیر می گذارند؟
داروهای باروری یا داروهای دیگری که حاوی هورمون HCG هستند ممکن است بر روی نتیجه بی بی چک تاثیر بگذارند. با این حال اکثر داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها و قرص های ضد بارداری بر روی صحت و درستی نتیجه بی بی چک ها تاثیر نمی گذارند.

 

آیا نتیجه مثبت بی بی چک ممکن است اشتباه باشد؟
اگر چه این حالت به ندرت اتفاق می افتد، اما ممکن است نتیجه بی بی چک مثبت باشد در حالیکه شما واقعا باردار نیستید. این حالت مثبت کاذب نامیده می شود. مثبت کاذب زمانی رخ می دهد که درست بعد از اینکه تخمک بارور شده به دیواره رحم متصل شده است، آن را از دست می دهید که این حالت حاملگی بیوشیمیایی نامیده می شود. یا ممکن است بی بی چک را بلافاصله بعد از مصرف داروی باروری استفاده کنید که حاوی هورمون HCG است. حاملگی خارج از رحم، یائسگی یا مشکلات تخمدان نیز ممکن است نتایج گمراه کننده ای ارائه دهند.


آیا نتیجه منفی بی بی چک ممکن است اشتباه باشد؟
ممکن است بی بی چک نتیجه منفی نشان دهد در حالیکه واقعا باردار هستید. این حالت نیز منفی کاذب نامیده می شود و احتمال بروز منفی کاذب بیشتر از مثبت کاذب است. عواملی که باعث می شوند نتیجه منفی کاذب مشاهده کنید عبارتند از:


- خیلی زود از بی بی چک استفاده کنید. هر چه فاصله زمانی بین به تعویق افتادن پریود و استفاده از بی بی چک کمتر باشد، احتمال اشتباه بودن نتیجه و کاذب بودن منفی بیشتر خواهد بود. برای اینکه نتیجه قابل اعتمادتری را دریافت کنید بهتر است یک هفته بعد از به تعویق افتادن پریودتان از بی بی چک استفاده کنید، در این زمان احتمال تشخیص هورمون HCG در ادرار به وسیله بی بی چک بیشتر خواهد شد. اگر نمی توانید یک هفته صبر کنید بهتر است برای انجام آزمایش خون به پزشک مراجعه کنید.


- نتیجه بی بی چک را خیلی زود بررسی می کنید. حتما به بی بی چک زمان بدهید تا نتیجه درست را ارائه دهد. طبق زمان توصیه شده بر روی برچسب عمل کنید و کمی صبر کنید. معمولا نتیجه بی بی چک ها بین 40 ثانیه تا 5 دقیقه مشخص می شود.


- از ادرار رقیق برای بی بی چک استفاده می کنید. برای اینکه نتیجه دقیق تری به دست آورید، از ادرار هنگام صبح استفاده کنید، زمانی که ادرار بیشترین غلظت را دارد.


بعد از استفاده از بی بی چک
براساس نتایج به دست آمده می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
- نتیجه بی بی چک مثبت است یا چند بار از بی بی چک استفاده کرده اید و نتایج مختلفی دریافت کرده اید. در این شرایط به پزشک مراجعه کنید. برای تایید بارداری ممکن است نیاز به آزمایش خون یا انجام سونوگرافی داشته باشید. هر چه زودتر بارداری شما تایید شود، سریعتر می توانید مراقبت های لازم را انجام دهید.


- نتیجه بی بی چک منفی است. اگر با وجود منفی بودن پریود نشده اید، بهتر است طی چند روز یا یک هفته بعد از آن دوباره از بی بی چک استفاده کنید.


- نتیجه بی بی چک منفی است، اما پریود شما هنوز شروع نشده یا تصور می کنید که ممکن است باردار باشید. در این شرایط نیز باید به پزشک مراجعه کنید. عوامل زیادی باعث به تعویق افتادن پریود یا آمنوره amenorrhea می شوند، از جمله اختلالات تیروئید، وزن کم، مشکلات تخمدان، ورزش کردن بیش از حد و استرس. اگر باردار نباشید، پزشک با تجویز دارو به منظم شدن پریودتان کمک می کند.


لینک منبع